Hvor går grensen

Hvor går grensen

Det sies at det å trene skal forlenge livet ditt med ganske lang tid. Det er sunt både for kropp og sjel. Men hvor går grensen mellom sunt og usunt er et spørsmål som dukker opp til stadighet. Nylig gikk en av våre tidligere beste utøvere i sin sport bort selv om han hadde lagt bort sin sport, men han var fortsatt i meget god form og holdt helsen godt vedlike for å si det slik. Men i en alder av kun 49 år sovnet han stille inn og gikk fra familie og venner så alt for tidlig.

Trening i mange år

Man hører jo om helt fra sin spede barndom at trening er sunt og at man er nødt til å holde seg i form. Men jeg begynner å lure når man hører om slike personer som skal være blant de best trente menneskene i Norge og til og med kanskje i verden om det virkelig er sunt å trene så mye. Litt trening tror jeg ikke gjør noen skade, men dersom man trener hardt og mye over lang tid så tror jeg kroppen tar en del skade av det. Kanskje ikke av selve treningen, men den dagen man holder opp med å trene så hardt – da blir forskjellen så stor for kroppen at kroppen automatisk søker løsninger for å få den tilfredsstillheten den har hatt i mange mange år. Og det er da skadene enkelt kommer og dessverre i noen enkle tilfeller at livet tar slutt så alt for tidlig. Vi har hatt flere eksempler på nettopp dette de senere årene.

Trening i mange år

Forskjellen

Men det er kanskje ikke mens du er i full trening at faren er størst. Det er kanskje når du avslutter ditt profesjonelle forhold til trening at kroppen reagerer. Tar kanskje en pause og etter en stund finner ut at du skal være «mosjonist».

Men det sies jo at det aller meste med fysisk trening er positivt da. Kroppen sier ifra ganske kjapt på flere områder at dette er noe jeg liker. Det gir positive utslag på flere ting. Er du stor og kraftig og overvektig så tar du en rusletur – da blir du fort andpusten og varm, samt at pulsen sliter og du føler kanskje at dette er harde saker å gjøre. Men det skal være godt for deg da…. Har du mange sykdommer så er det flere ting som settes i gang når du aktiverer deg selv litt på denne måten. Ikke bare får du bedre kondisjon etter litt tid, men du vil regulere ting som blodsukker, blodfett og også blodtrykket. Og kanskje det som er aller best dersom du er overvektig er at forbrenningen øker. Det er svært lite som skal til før forbrenningen din øker faktisk. Bare det å reise seg opp og forbli stående gjør at du aktiverer flere muskler og forbrenner mer fett enn i en sittende stilling. Du skal også forbedre ting i hjernen – sliter du med angst for eksempel så kan dette forbedres i noen tilfeller ved fysisk aktivitet. Samt selvfølgelig så vil du også sove bedre etter hvert som du har økt din fysiske aktivitet. Mange forskjeller gjør mye godt for kroppen i sin helhet!

Comments are closed.